Elin Baarda – Maltid by Ikea IKEA staat voor duurzaamheid en innovatie. Wat kan dit Zweeds warenhuis betekenen in de strijd tegen voedselverspilling?

Lees meer

Annabelle van Dijk – Tales of the untamed “Uit de natuurdocumentaires van David Attenborough heb ik geleerd dat er elk moment diersoorten zijn die met uitsterving worden bedreigd. Diersoorten waarvan we de unieke kwaliteiten pas recentelijk zijn gaan waarderen”.

Lees meer

Teuntje Asvelt – Wander WomanIn een wereld van grenzeloosheid en prestatiedruk worden de eisen die we aan onszelf stelen steeds hoger. We worden haast gedwongen snel volwassen te worden maar vaak met een teleurstellend gevolg: we voldoen niet aan de eisen die we onszelf hebben opgelegd.

Lees meer

Chantal Collette – Getting the grip Door een verkeerde manier van denken schrijven artsen te snel antidepressiva voor. Het CBS maakte in 2015 bekend dat voor het eerst meer mensen zijn uitgevallen voor de arbeidsmarkt door stress en andere psychische kwalen dan door lichamelijke klachten. Het aantal jongeren dat antidepressiva slikt, is de afgelopen jaren met veertig procent gestegen.

Lees meer

Hester Sonnemans – Fungus to form Inspiratiebron voor dit examenproject zijn schimmels. Ze worden vaak gezien als afval, terwijl ze bron zijn van onontdekte mogelijkheden. “Dat we bij schimmels in eerste instantie denken aan bederf of gif maakt voor mij de uitdaging om er iets positiefs en moois mee te doen alleen maar groter”.

Lees meer

Lara de Veer – The making of a new identity Uit onderzoek blijkt dat warenhuizen niet meer onderscheidend zijn en geen oog meer hebben voor sfeer en beleving. Daarom is er een sterke behoefte aan een nieuwe standaard op het gebied van luxe binnen het hogere segment van het warenhuisconcept. “The making of a new identity”.

Lees meer

Sabine van Dal – Sisterhood Aanleiding voor dit examenproject is de vurige wens om vrouwen te laten zien wat hun gelijkenissen zijn met andere vrouwen.

Lees meer

Naomi van Ee – BRUSH – Street Art wordt tegenwoordig nog altijd geassocieerd met vernieling van het openbaar eigendom. Maar is dit eigenlijk wel terecht?

Belangrijk is het gegeven dat achter Street Art een verhaal of betekenis zit waarmee een boodschap wordt uitgedragen. Uit onderzoek blijkt echter dat veel mensen hier blind voor zijn en dit daardoor negatief beoordelen.

Lees meer

Swanie van Dam – VERROT LEKKER  Wereldwijd lijden mensen honger. Voedselverspilling is hier een grote oorzaak van. Wij als consument verspillen het meeste voedsel. We gooien een derde van het eten dat we kopen weg.

 

Lees meer

Rachèl Ben Ahmed – De Slangendrager | I Gender Onlangs heeft NASA ons geïnformeerd dat er een dertiende sterrenbeeld bestaat. Het is de Slangendrager. Ik wil dit nieuwe teken van de dierenriem onder de aandacht brengen omdat dit niet geaccepteerde sterrenbeeld staat voor eenheidsbewustzijn waar we als samenleving juist nu behoefte aan hebben.

Lees meer

Tessa van der Baan – SKÅ VI FIKA? We zijn vergroeid met onze telefoons en ervaren constante druk en haast. We doen niks meer op hetzelfde tijdstip waardoor structuur ontbreekt. Zonde! Structuur en rituelen helpen bij geestelijk welzijn want de behoefte aan rust, reinheid en regelmaat is er zeker.

Lees meer

Frederike Andree Wiltens – DESERT FLOWER Ik werd geïnspireerd door de idealen uit de hippietijd, waarbij we net als toen streven naar verandering en expressie, naar een betere wereld.

Lees meer

Jolien Koekoek – WE FOUND Het perfecte plaatje op het gebied van beauty heeft haar hoogtepunt gehad. Er ontstaat nu weer ruimte voor diversiteit eigenheid en experimentele vrijheid.

Lees meer

Romy Braspenning – We care for people so they can be there best. Hoe ontsnap je aan de druk van de stad, zonder dat je de stad hoeft te verlaten? Stress, sleur en burn-outs. veel Amsterdammers hebben te maken met meer druk dan ooit. Hoe vervul je het verlangen naar een tijdelijke ontsnapping hieraan?

Lees meer

Jorine Kets – From collection to connection We consumeren te veel. We hebben tegenwoordig twee keer zo veel spullen in huis dan twintig jaar geleden. We huren zelfs opslagloodsen op industrieterreinen bedacht. Veel van die spullen gebruiken we nauwelijks. maar gooien we uiteindelijk wel weg. We kopen afval.

Lees meer

Fleur hilbrands – FOR EVERY WOMAN La Perla is een lingeriemerk dat bekend staat om hoge kwaliteit. Julia Haart, de creative director van het merk, zegt dat zij lingerie wil maken waarin elke vrouw zich mooi voelt. Maar op dit moment maakt zij alleen gebruik van perfecte vrouwen in de campagnes van het merk.

Lees meer

Aletta Spanninga  – Onder ons: De sex-positieve feminist van generatie Z is bewust van haar sexualiteit. Zij heeft het rect om haar eigen keuzes te maken. Maar er is nog steeds sprake van een dubbele moraal voor mannen en vrouwen. Vrouwen hebben en rolmodel nodig die hen zelfacceptatie leert, in plaats van onzekerheid geeft.

Lees meer

Stephanie Morianner  – Transnatura: De natuur heeft oplossingen paraat voor talloze problemen waarmee wij kampen, aldus materiaalonderzoeker Joanna Aizenberg. Volgens wtenschappers is de onsterfelijke mens al in ons midden. Maar hoe kunnen wij dit leven bereiken als we enkel leunen op de technologische vooruitgang die wij als mens ontwikkelen?

Lees meer

Romy Messak – Enter your imagination: This installation will launch on the International Day Of Imagination. The main purpose of this installation is to encourage people to revalue their imagination by physically stepping into it.

Lees meer

Nicole van der Aa – What WE see is what you get – We leven in een prestatiegerichte maatschappij waarin het streven naar perfectie de boventoon voert, ook op het gebied van uiterlijk. Maar er is een tegenbeweging gaande die laat zien dat uiterlijke imperfectie jou maken tot wie je bent, een uniek mens.

Lees meer

Floor van Gils – Linda Shop – Leegstand in panden van de binnenstad van grote steden is in de afgelopen jaren alleen maar gegroeid.

Lees meer

Vibeke Brugge – Essentreasure inside outside – Vanuit een fascinatie voor het ontspullen is onderzocht welke rol kampeerbenodigdheden daarin zouden kunnen spelen. Immers, je neemt Alleen de essentiële spullen mee als je gaat kamperen. Zou je met deze spullen ook je huis in kunnen richten.

Lees meer

Yannique Cappon – Dutch Lera Onder de aarde licht klei voor het oprapen. Het hele oer-proces van klei naar steen kan je vormen naar je eigen hand.

Lees meer

Lisa Bernson – Reflect on your reflection Om in te kunnen spelen op het hoge aantal burn outs onder starters, lanceert de Bijenkorf het inspirerende event Reflect on your Reflection. Het conceptboek geeft weer hoe het event zich als totaalconcept zal manifesteren in het warenhuis.

Lees meer

Tanja Surup – This is not you Voor dit project heb ik mijn persoonlijke fascinatie voor mode, poëzie en vormgeving samengevoegd.

Lees meer

#STANDUPFORWOMEN – Laura van de Wiel  Anno 2017 is seksisme nog steeds dagelijkse kost en gebeuren er nog steeds incidenten die voortvloeien uit seksuele intimidatie.

Lees meer

Stefanya Hagen – Normaliter Op dit moment is er te weinig kennis, openheid en acceptatie op het gebied van psychische diversiteit. Er ontstaat hierdoor ziekteverzuim en isolatie onder mensen met psychische klachten. Er is behoefte aan visuele uitingen die niet stigmatiseren maar herkenning en positiviteit oproepen en een brug slaan tussen patiënten en ‘normale’ mensen.

Lees meer

Jennifer Duursma – BLACKBOX. We gebruiken dagelijks ons mobiele apparaat voor allerlei doeleinden maar wat er achter het scherm schuilgaat, is voor velen van ons een mysterie.

Lees meer

Hannah Breaken – Een ode aan mijn vader. In de tijd van ontspullen, worden ervaringen belangrijker dan spullen. Als een dierbare overlijdt zijn de spullen dat wat hij achterlaat.

Lees meer

Elize van Hattem – #IKBENVROUW. Sinds de vrouwenemancipatie hebben vrouwen meer keuze en mogelijkheden om hun leven in te delen zoals zij willen, dit brengt vrijheid met zich mee

Lees meer

Eline Bijman – Imperfecte perfectie. Hoe brengen we schoonheid terug in massaproductie? Tijdens een zoektocht naar nieuwe waarden werd ik geïnspireerd door de veranderlijke, tijdloze schoonheid van de natuur. We ‘zorgen’ niet meer voor producten die we aanschaffen, daardoor hechten we er ook niet meer aan.

Lees meer

Sterre van der Zwan / Avonden aan zee – Een textiellijn ontworpen voor de HEMA, bestaande uit een tafelkleed en servetten voor de werkende mens. Met ‘Avonden aan zee’ voor de HEMA, wordt een avondritueel aan tafel gecreëerd en sluit je de dag ontspannen af.

Lees meer

Suzanne Kremer/ THE ESCAPE- is een inspiratie- / printboek fall/winter 2016-2017 voor V&D, dat dient als leidraad voor een nieuwe huislijn voor mode en interieur.

 

Lees meer

Ingrid Hamels / TINY HOUSE MOVEMENT: HET WATERLAND HUISJE – brengt een andere manier van leven onder de aandacht. Het leven in een kleine, functionele en mobiele woning die alle faciliteiten bezit waar men primair behoefte aan heeft.

Lees meer

Zoë Dekker / FLUÄU – een kleding collectie voor moderne, zelfbewuste en stoere meisjes in de
leeftijd van 8 tot 12 jaar. De collectie is ontwikkeld voor IKEA.

Lees meer

Jeanna Androsowa / ALTERNATIEF TEXTIEL –  is een nieuw soort textiel ontwikkeld voor Ten Cate.  

Lees meer

Kim van Veenendaal / The way to your own happiness – The way to your own happiness is een winkelconcept, gerealiseerd door de overheid, speciaal voor mensen die graag lekker in hun vel zitten.

Lees meer

Lisa Maria Rutten /Techno-Tease – is een T-shirt lijn die ambacht en technologie met elkaar verbindt.a

Lees meer

Anne Rohof / B-SIGHTS-THE SILVER LINING – een pop-up museum ‘to healthen your mind’, met een maandelijks wisselend thema en locatie.

 

Lees meer

Mariëlle van Velde / My name is Gen – Een herenkledinglijn voor American Apparel voor de moderne man die afwijkt van de standaard norm. Een kledinglijn met als doelstelling een nieuwe norm aan de Gender code te geven.

Lees meer

Laure van Hijfte / Lost Soul – Lost Soul is een tentoonstelling georganiseerd door Cereal Magazine. Deze tentoonstelling biedt een oplossing voor de massa karakterloze kleding in onze maatschappij.

Lees meer

Dido Mani / HOME|STAY – is een multidisciplinair journal over cultuur, esthetiek, kritisch en
creatief denken, geïnitieerd door het Nationaal Museum van Wereldculturen.

Lees meer

Jamy van Strien / Involve Me – Een collectievoorstel dat het merk Zoe Karssen een upgrade geeft wat betreft vormen, stoffen en gedachtegang.

Lees meer

Iris Gelling / The New Human – Een special edition in vorm van een trendboek gericht op kleur, leer en dessins voor het merk Goosecraft, bedoeld om het merk vernieuwing, inspiratie en exclusiviteit te bieden.

Lees meer

Annabelle van Doorn / WEAR – Het overgrote gedeelte van de kleding die wordt geproduceerd, zeker waar het massa segment betreft heeft weinig oog voor de productiekant.

Lees meer

Rose van der Laan / HAY –  is op zoek gegaan naar de ultieme feel-good factor, waar onze youngsters
de hele dag vrij in kunnen bewegen, spelen en leren.

Lees meer

Anne van Lieshout / FOR CITY LOVERS  is de nieuwe campagne voor de Achensa City Car,
speciaal ontwikkeld voor Mango Mobility, dé specialist in elektrisch vervoer tot
45 km/u in Nederland.

Lees meer

Pascale de Koning / IDENTITY – is een haarspray van L’Oréal Paris voor consumenten vanaf 20 jaar.

Lees meer

Cindy Holla / Volkskrant Calendar – is een inspirerende, grappige en stijlvolle scheurkalender voor Volkskrant Magazine.

Lees meer

Afke Kunja / Alliance – is de campagne voor de lancering van de collectie Winter 2015/ 2016 van Jan Boelo, een modelabel voor krachtige mensen met een eigen stijl en sterke persoonlijkheid.

Lees meer

Christianne Bruin / AWEAR – KEEP HUMAN TOUCH – De ring Awear is een sieraad ontwikkeld voor Tiffany Co en Intel voor vrouwen met ambitie die bewust met hun gezondheid omgaan.

 

 

Lees meer

Philine de Beijer / speelfood – een gezonde en smakelijke 3D geprinte snacks voor kinderen van 4 tot 9 jaar, verkrijgbaar bij de Hema.

Lees meer

Mireille Woortman/ De Cover-up Collection – is een conceptueel ontwerp voor Droog Design. De collectie bestaat uit vier gepersonifieerde lijkwaden die tijdens het leven als doodgewone woonobjecten gebruikt kunnen worden.

Lees meer

Liza Wassenaar/ Rekken en strekken – is een concept om de raamprostitutie op de Amsterdamse Wallen te herdefiniëren.

Lees meer

Marieke Velthuis / MEESTERS BLAUW –  is een serie van vijf keramieken borden ontwikkeld voor
de winkel van het RIJKSMUSEUM.

Lees meer

Jorinde Krudde / MAKRO LIMITED – een geheel nieuw winkelconcept voor groothandel MAKRO met een beperkt aantal artikelen om mensen te beschermen tegen spijtaankopen.

Lees meer

Tara Burema / DICHT OP DE HUID – is een nieuwe verflijn voor SIGMA bestaande uit 3 collecties.

Lees meer

Eva Lindfors / THE NEW LUXURY – Een tafellamp die connectie en ontdekking bevordert door tijdelijk de afleiding van internet en social media te verwijderen.

Lees meer

Wieke Harting / SLA-TJE – is de kleine broer van SLA. Het is een lokaal voor kinderen in de basisschoolleeftijd waar ze spelenderwijs leren over (seizoens-)producten.

Lees meer

Jasmijn Boots / EVENUIT- Evenuit is een offline ruimte voor NRC Next. Een ruimte om je terug te trekken uit de digitale wereld. 

Lees meer

Marry Broersen / KOOP WAAR – is ontwikkeld voor WAAR. In tegenstelling tot Waars duurzame
cadeauwinkels met een breed assortiment, wordt in deze winkel gefocust op 1
product.

Lees meer

Michiel Helmond / Manipulate your Habitat –  is een collectie roomdividers ontwikkeld voor Habitat.

Lees meer